Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała od wojewody śląskiego zezwolenie na budowę drugiej części południowej obwodnicy Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78.
Wojewoda Śląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w ciągu DK78 od Kromołowa do projektowanego w ramach obwodnicy Kroczyc ronda w Żerkowicach - poinformowała w komunikacie GDDKiA.
Zgodnie z zapowiedzią, wykonawców zainteresowanych budową tej 7-kilometrowej trasy, stanowiącej drugą część obwodnicy Poręby i Zawiercia, poznamy 6 lutego.
– Decyzja otwiera możliwość prowadzenia prac na drugim etapie obwodnicy Zawiercia.To obwodnica, ale także droga tranzytowa ze Śląska w kierunku województwa świętokrzyskiego i w związku z tym natężenie ruchu na tej drodze jest ogromne – podkreślił wojewoda śląski Marek Wójcik podczas konferencji prasowej w Zawierciu.
Przypomijmy, że na pierwszym, prawie 17-kilometrowym odcinku obwodnicy, rozpoczynającym się w Siewierzu i kończącym w zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, od marca 2022 r. trwają już prace budowlane.
W listopadzie ogłosiliśmy również przetarg na realizację obwodnicy Kroczyc w ciągu DK78 o długości ok. 9,1 km. To pierwsza obwodnica, która powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Obecnie jesteśmy na etapie udzielania odpowiedzi na zapytania ofertowe. Na oferty czekamy do 2 lutego. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, do podpisania umowy mogłoby dojść w połowie tego roku - zapowiada Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Łącznie, w ramach tych trzech zadań inwestycyjnych, ma powstać prawie 34-kilometrowy odcinek DK78, z czego obwodnica Poręby i Zawiercia będzie mierzyła prawie 24 kilometry.
Całością nowego przebiegu tej części DK78 przejedziemy w 2027 r., przy czym zakończenie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia nastąpi w 2025 roku, obwodnicy Kroczyc w 2026 r. zaś drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w 2027 r. - wylicza rzecznik.
Realizacja inwestycji podzielona została na dwa odrębne zadania.
Pierwsze, o długości 16,7 km i prowadzące przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, jest realizowane w systemie Projektuj i buduj.
28 lutego 2022 roku Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID, co umożliwiło w marcu 2022 r. rozpoczęcie prac budowlanych. Zaawansowanie rzeczowe robót na początku roku wynosi ponad 58 procent. Pierwotnie, umowny termin zakończenia robót przypadał w kwietniu 2023 r. Jednakże, po rozpatrzeniu roszczeń wykonawcy, m.in. w związku z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZRID oraz wydłużonym czasem prowadzenia wycinki, strony umowy podpisały aneks przesuwający czas na ukończenie inwestycji do 25 kwietnia 2025 r.
Dla drugiego zadania, od Kromołowa do Zawiercia, 21 stycznia 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID.
Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło we wrześniu 2022 r. Rok później ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy drugiej części obwodnicy - przypomina Marek Prusak. - Odcinek o długości 7,5 km, stanowiący kontynuację budowanego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia, swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach obwodnicy Kroczyc.
Z kolei przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy ogłoszony został w listopadzie 2023 r. Trasa stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia. Koniec tej trasy będzie łączył się z obwodnicą Pradeł. Jednojezdniowa droga o długości ok. 9,1 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne.
Jej realizacja wynika m.in. z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze, w tym dwa skrzyżowania typu rondo - wyjaśnia rzecznik GDDKia Katowice.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
714Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
675Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
613Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
571Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
537Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0